Ernst Christian Fosgrau født 29. juli 1888 i Foldby

Startet af Kirsten Andersen, 10 Apr 2013 - 16:02

Forrige emne - Næste emne

Kirsten Andersen


Ernst Christian Fosgrau gift den 17. november 1911 i Voel kirke
med Anna Kirstine Kristensen født 13. oktober 1890 i Denver Amerika,

deres børn er
1) Carl Erling Fosgrau født 10. juli 1914 i Silkeborg
2) Elly Fosgrau født 19. oktober 1919 i Alken Dover sogn

Er der nogen der ved hvor familien er blevet af efter 1919 Alken Dover sogn

Ernst var papirarbejder da de boede i Silkeborg

Ernst var banearbejder da de boede i Alken

Anna Kirstine Kristensen er datter af Ib Kristensen og Kirstine Nielsen Kusk, Voel Skorup Tvilum sogn

Kirstine er død 1903 i Voel. Er der nogen der ved hvor Ib Kristensen er blevet af efter den tid

Venlig hilsen Kirsten
Kirsten

Jane Valkær

Hej
Er dette noget familie:
http://www.bentholst.dk/3465.htm
Her optræder en noget ældre Ernst Christian Voscherau - senere Fosgrau

Mvh
Jane

Kirsten Andersen

Hej Jane

Ja det er også familie

Noget er nok nyt for mig, tak

Mvh Kirsten
Kirsten

Lise Østerberg Bahr

#3
Hej på tråden.


Vi har Vosgerau /Schrøder /Bahr fra Kaltenhof Gut, Dänischenhagen, Tyskland, (man kan se hvem der har ejet godset, og eller i forening - nybyggeri dengang ) Disse navne ligger jo meget nær Vos og Grau navnet !

På et tidspunkt deltes Godset op Jord/dyr... og nogle personer fik acces til at "videreudvikle" nybygge, sammen ca. 10-15 familier mener jeg at huske det drejede sig om.

og Emma og Hans Bahr var de sidste kendte af de ikke adelige ejere af Kaltenhof Gods, (Dänischenhagen), egnen må være omkring Eckernförde !

Kender du til til disse ?

Bemærk at på BENT HOLST siden, er BAHR OG BAASCH et sted samme Person !

(sjovt nok har vi også Bendixen-navnet,  i anetavlen (eller en af vores anetavler) der er jo mange indgifte navne i Bahr slægtstavlerne.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Lise Østerberg Bahr

#4
god formiddag igen.

Jeg har desværre ikke tid lige nu og her, til uddybning, men ville gerne sende inputs, idet det senere jo - sikker bliver glemt. Devisen, bedre sent end aldrig, hellere lidt end intetså her er lidt:


Adelige ejere af Kaltenhof (se også Dänish-Nienhof) (og Birkemoor) Henneke van der Wüsche tho Nyenhaue 1450-1500) se Claus von der Wisch bl.a.  og sønnen Detlev von Sehestedt 1575-1638, se senere ad. Dorothea von Ahlefeldt, også Pflug, og Otto Blom (Blom/Blomme)/ og Charlotte Amalie Friis ca. 1692. se endvidere Generalmajor Balthasar Frederik Oertzen. Oertzen, Örtzen, Oerhen, Oertz, Örtz....ad bl.a. Conrad Henning Oertz død 1783. Senere overgif til Felmer MOORES, gut Eckhof, og Chris. Detl. v Revenfeldt, senere Grafen von Reventlow.

Andre:
Se Anna Baudissen,  Aakaer Wittenberg og Falkenberg gift på Knoop

En forpagter af det adelige gods 1800 Herr Frank. Se her:'
Georg Karl Ernst Reventlow. En ung søn her begik vist selvmord, en anden døde af difteri.

De ikke adelige ejere af Kaltenof Gods var:

Rudolf Meetz
Otto Meetz
Willy Holtz
Fam. Ivens
Detlef Früchting
Ernst Schröder
Helmut Schöder
Heinrich Bruhn
Adolf Markwardt/Marquardt
Johannes Eickmeyer
Michael Möller
Wilhelm Gätje
Rudolf Töttsche, Hans Sepke
Karl Voss
Georg Thiedemann, Schäfer Missfeldt
Wilhelm Krohn, Willy Kruse
Fridrich Wittern
Emma Bahr og Hans Bahr (fra Hohenstein).


Med venlig ilsen
Lise Ø Bahr

Frank Hollinger

Jeg falder over Fosgrau.

Min fars første kone kom fra Eckernförde-egnen og var født Vosgerau. F. omkring 1925.

Historien går, at familien langt tilbage oprindelig kom fra Vosgeserne i Alsace (nu Frankrig, men tidligere det hellige romersk-tyske rige). Deraf navnet.
Mvh Frank H, Gentofte

Lise Østerberg Bahr

#6
Hej Frank.

HOLLING/ HOLLINGER har bl.a. også BAHR aner i dit Hollinger - ved du det ?? USA - jeg har vist nævnt det tidligere.

Er der spor efter Schrøder og Bahr slægt heri ?

(med anetavler, Bahr, Fehring, Zepelin, Walsleben, Böhl, og en del andre slægtsnavne indgifte på sidelinierne.

MEN jeg har jo ikke alle oplysningerne, derfor forsøger jeg at stykke den sammen !

Det lidt franske navn André indgår i fam./slægten hos os, dengang man havde en del fornavne også.
MVH
Lise Ø Bahr

Kirsten Andersen

#7
hej, også god formiddag

Ernst hedder Vosgrau ikke Fosgrau som jeg har skrevet, og er efterkommer af

den ældste Vosgrau jeg har er stavet Vosgerau. Han stammer fra Tyskland og kommer til danmark,
som mejeribestyrer på Godset Aakjær i Falling sogn fra 1833 til 1842, hvor de rejser til Them sogn, og til Linå sogn i 1844

Ernst Christian Vosgerau født 1802 i Tolin, Gettorp landsogn, sydvest for Eckernförde Däniscwold godsdistrikt Slesvig, han bliver gift med Sofie Margrethe Baasch født 1804 i Slesvig, de er gift i Slesvig

Familien er efterhånde spredt ud over store dele af Midtjylland, bla. Linå, Them, Silkeborg, Foldby, Odder, og flere mange flere steder

Jeg har fået nogle notater af en anden, om familien Vosgrau. Jeg har ikke efterforsket det, men jeg har en del om familien


Mvh Kirsten

Kirsten

Lise Østerberg Bahr

#8
Hej Kirsten.

ja det lyder som om han også må være MIN, vi har i hvert fald flere der dør i Gettorf også og jeg har vist beskrevet Dänischenworld forkert i 1. omgang - undskyld også herfra.

Tolin kender jeg ikke, men Christian er god nok. Jeg vil forsøge at finde mit dok. med Vosgerau Schrøder hustruen, da Bahr var gift et par gange, hvilket jo også forvirrer utroligt når i hvert fald jeg ser på det.

jeg har ikke nogle udbyggende forklaringer og dok. omkring Vosgerau, hvilket ville være rart, så jeg kan sammenholde det jeg har liggende !

Jeg har haft et indlæg omkring VOSGERAU på:
Kendsk.t.Bahr + ESMANN, Schrøder/Vosgerau) i Viborg/Odense/Søllerød/Vamdrup/Kolding ... kan googles med mit navn...

Det er Heinrich Claus Bahr, født på Kaltenhof Godsdistriks Dänischwold, Schleswig 1804, der gifter sig med Anna Vosgerau.

En søn var gift med Friederika Dorthea Cathrina Wöhl, født i Blickstedt, Wulfshagen Gods, Gettorf. en dato 9.6.1837, dør i dør i Vester Vamdrup 20.4.1873.

Her står også, at MEJERIbestyrer Heinrich Christian Bahr født på Kaltenhof Godsdistrikt, dør i Hjarup 26.5.1892.


Sofie Dorthea Marie Bahr, født 17.4.1859 i Hjarup ved Kolding, dør i Nyk. Mors,  i 1925. Hun blev gift med Frederik Mortensen.

Måske nogle data du kan bygge videre på, og evt. være rar at give mig yderligere feedbach på ?

Mon Wöhl er Böhl, er samme navn hvis man ikke helt læser Gotisk korrekt ? Jeg er ikke ekspert, ved jeg.
Tak på forhånd.


Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Lise Østerberg Bahr

#9
hej igen.

Jeg er lige ved at løbe tør for tid idag.

Men. jeg har tidl. haft et indlæg omkring BAASCH slægt Baasch/Bahr, omkring BRAMMER. det hedder.

BRAMMER og GERTSEN m.flere, slægt efterlyses 24/11-2012 - fik bl.a. et svar (af Elo Andersen) omkring : Hvis det er en søn af Frederik von Holstein, og Gret Tøtjen) kunne jeg låne en bog: Amtsforvalter Frederik Christian Brammer og hans agnatiske efterslægt udgivet i 1944 ved Frederik Brammer.

Den har jeg dog ikke fået fat på.

Det var et fam.medlem der engang efter trykningen af vores Bahr slægtsbog på ca. 100 sider på Gotisk, også fik bogen tilsendt. En tysk adresse dog. Ingen danske adresser så vidt jeg lige her og nu husker.

Men sammenholdt med andre anetavler/oplysninger jeg har kan det godt have forbindelse.,

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Kirsten Andersen

Hej alle  

Nu er emnet ved at komme udenfor hvad jeg søgte. Jeg har ingen relationer til andre end Vosgrau.

Så jeg vil bede jer holde jer til det.  smil  ;)

alle de andre kender jeg ikke

Mvh Kirsten

Kirsten

Kirsten Andersen

Undskyld Lise

Jeg var lidt for hård i mit skrift før, det var ikke meningen. Jeg ved jo godt at slægter bindes sammen på den måde.

Undskyld igen, skriv endelig igen, hvis ikke jeg kan bruge det, kan andre måske

Venlig hilsen Kirsten  :)
Kirsten

Lise Østerberg Bahr

GOd aften.

Det er helt i orden Kirsten, jeg ser lige din besked her nu jeg lige er inde i forum´et her - 2 min. - Jeg kan godt være meget svær at udrede, når jeg først kommer igang med tekst´erne, undskyld igen herfor.

Holder sommerpause, så det kan bli´lidt svært at følge med i til eftersommeren. Men forsøger.

Ja - det er sjovt, (og spændende) som familierne glider ud  og ind mellem  hinanden. Jeg mener der er ved at komme struktur på en stor del af mine aner nu, men det kommer stadig til at tage lang lang tid at forske mere og få dem nedfældet på papir-

Er glad for min ide med Bahr- Landt/ Mawson, i DURHAM, England (og se Australien og USA m.m.) slægten MAWSON, der jo fik en kopi af vores slægtsbog - disse slægter glider over i interessante slægter i Utah, bl.a. og i slægter som Grant, Lee, Roundtree, m.m. bliver spændende for mig at søge i.

Fik igår fra en slægtsforsker (UK) tilsendt en vielsesattest - af forholdsvis nyere dato.
Spændende.

Med venlig hilsen, fortsat god sommer
Lise Østerberg Bahr

Kirsten Andersen

#13
Hvis nogen er interesseret i Ernst Christians videre skæbne, er jeg kommet et stykke videre

Det jeg har er, Ernst C. Fosgrav er rejst til København og er død 9. december 1969 på Sct. Josops Hospital og kremeret i Sundby, da er hans kone ikke død, hende har jeg så ikke fundet død senere.

Ernst Christian Fosgrau fik Kongelig fortjenstmedalje for 25 års tro tjeneste i DSB.

Deres børn søger jeg stadig.

Bopæl 1969: Islands Brygge

Og til Frank Hollinger, Jeg vil da gerne vide lidt om det du skrev, om at din far var gift med en Fosgrav, måske det kunne være interessant

Venlig hilsen Kirsten  ;)
Kirsten

Lise Østerberg Bahr

God morgen.


Ad Ernst Christian Vosgerau - født 1892, Tolin, Gettorp, Sleswig, Germany og ægteskab:
Sofie Margarethe BAASCH før 1833 i Schleswig
se dette her:

http://bjørnholt.net/p/4953.htm

Håber vi / jeg kan få verificeret det af alle dem der har Vosgerau på deres anetavler fra Gettorp, Slesvig , Haderslev m.m. - ad også Kaltenhof Gut/gods Vosgerau / Schrøder slægt - og ad en mail jeg fik sidste år, (skal lige have fundet papiret frem igen - dog, der var i forespørgslen tale om Christian Bahr/Baasch/Vosgerau og det handlede om 2 ægteskaber.

Håber min besked er til at forstå - har ikke forsket slægt denne sommer, så hukommelsen skal lige på gled igen.

God morgen igen
Lise Østerberg Bahr

Peter Berényi

Hej!

Hvorfor ikke tage en kigge på den her link; http://www.vosgerau.net/index.php?dok=liste_o

Slägten kalder bl.a. Fosgrau, Foßgrau, Vosgerau og Voscherau

Med vänlig hälsning
Peter
Venlig hilsen
Peter

Rode, Rohde, Rhode, Roede, Rhodius m.v. - http://www.roderne.n.nu/

Lise Østerberg Bahr

God morgen.

Jeg får blot noget brunbaggrund og lidt lidt tekst i venstre side?

Mvh
Lise Ø Bahr

Peter Berényi

Direkt linket: http://www.vosgerau.net/index.php?dok=start

Derfra kan I går videre gennem "Überssicht" (Oversigt) eller Nachnamen" (Efternavne)

//Peter
Venlig hilsen
Peter

Rode, Rohde, Rhode, Roede, Rhodius m.v. - http://www.roderne.n.nu/

Lise Østerberg Bahr

#18
Hej.

Ok, den tyske  vosgerau.net hjemmeside, vil jeg da se på, så - der er fejl/eller mangler omkring Vosgerau andre steder på danske anesider, /men Baasch og Bahr - står også her - som jeg lige nu ser (vil checke op på det igen)

vh
Lise Østerberg Bahr

Lise Østerberg Bahr

Hej.


ved ikke om det er nyt eller gammelt:  men
rykker denne lidt op, mens jeg finder dok.mentet jeg har skrevet, frem igen - idet vi i vores slægt har

Bahr / fra Gettorf, også på nogle anehjemmesider kaldet Baasch/Brammer/Vosgerau/Bahr se familien Weiles hjemmeside. Der er nogle fejl og eller mangler - jeg kan i hvert fald ikke se Bahr dér.

har på disses sider set mølleren Wulf har en datter, der hedder Maria Brammer,
forlovet med Heinrich F. Baasch.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Frank Vosgerau

Hello there! I'm sorry, i dont speak danish! I'm the admin of the homepage "vosgerau.net" if you need further informations of our family, just ask  ;) there are more than 25 spellings of our surename, but each one is correct. It's all the same family. I'm very proud of your interrest of my work and I will give my best to help you!
With regards,
Frank Vosgerau!

Kirsten Andersen

#21
 :)
I have an Ernst Christian Vosgreau born in 1802 in Tolin, Gettorf south of Eckernförde
Dänischwold goods district, Schleswig

What is the name his parents
do you know
Kirsten