Til Anne Ravnskjær og andre interesserede i Ravnslægten

Startet af Keld Foldager, 02 Sep 2012 - 11:31

Forrige emne - Næste emne

Keld Foldager

Hej Anne!

Hos Aurelia Clemons har jeg i "Koge Byfoged, Khvn, - Skifteprotokoller" fundet folgende:

Ane Hansdtr i Kioge         24 Feb 1630    pg 395   bk 2
HUSB:    Mads Rauffn raadmand & tolder i Koge
CH:      Margrethe Madsdtr        (gd: Ancker Hansen borger i Kioge)
gaard i Khvn: som Anna Hans Holstis i boer
? Peder Rauffn i Kioge (? 26 Apr 1626)
? Lars Rauffn i Haderslof (? 8 dage efter paaske 1619)
[Koge Byfoged, Khvn skpr; Book 3 1606-1633; film 48287]



Gundel Pedersdtr i Kioge    18 Jan 1644    pg 360   bk 3
HUSB:    Hans Ebbesen bager
4 CH:    Peder Hansen     7       (gd: Jacob Pomeier borger )
        Ebbe Hansen        6     (gd: Christen Nielsen bager borger)
        Ane Hansdtr      5       (gd: Niels Rauffn borger)
        Hans Hansen      3       (gd: Peder Larsen borger)
[Koge Byfoged, Khvn skpr; Book 4 1622-1644; film 48288]

Hvad mener du? Har vi her 3 brødre? Kender du dem?

Og her, har vi en skandale her, eller har der været en skilsmisse, som vi ikke kender til?:

Svend Andersen Keielsmed borger i Kioge      30 Nov 1626    pg 261   bk 2
WIFE:    Daarette Hansdtr  ( Dorthe Hansdtr )   (=2: (trolov) Mads Raffn borgemester i Kioge)
CH:      Maren Svendsdtr  3
        Ane Svendsdtr  2 mo.
gd: Poul Jensen organist i Kiods
[Koge Byfoged, Khvn skpr; Book 3 1606-1633; film 48287]

Med venlig hilsen
Keld Foldager


Anne Ravnskjær

Hej Keld

Ja, jeg kender skiftet efter Mads's 1. hustru. Det findes i sin fulde ordlyd i en bog med gamle skifter fra Køge. Jeg kan p.t. ikke huske titlen. Landsarkivet for Fyn har et eksemplar.

Om de tre hr. Ravn er brøder, ved jeg ikke. Lorentz alias Lars fra Haderslev er måske et familiemedlem. Det er bare ikke særligt nemt at grave de "gamle" Ravn'er frem og slet ikke nemt at finde ud af, hvordan de er relateret. Skiftet kommer ikke tættere på Lorentz identitet end hvad Aurelia nævner, desværre.

Hvis der ikke er tale om en fejl. Ja så er det en skandale, hvis Mads Ravn var trolovet med Daarette Hansdatter i 1626. Nyt for mig. Jeg må vist på arkivet i næste uge og nærlæse Køgebogen. Hvis jeg kan finde den igen på hylderne. Anne Holst bliver begravet 28 aug 1629 i sct. Nicolai kirke i København. Hun bor som bekendt hos sin mor. 

mvh

Anne R


Harri Kruse

Hej Anne

Jeg har et spørgsmål om Helena Maria Raben. Der har før været en tråd om hende.

Du fandt Iver Jensen Rabens skifteprotokol.
Som vidne optræder Tycho Thomas Ægidii.
Hvorledes er han i familie?
Han er gift med Anna Catharina Raben.
Han er herredsfoget i Hygum, og advokat.

mvh. Harri Kruse

Anne Ravnskjær

Hej Harri

Det er et rigtigt godt spørgsmål. Jeg har ikke svaret. Man skulle tro, at der er en forbindelse, når han er gift Raben. Anna Catharina er ikke i min database. Jeg har i hvervt fald ikke fundet hende.

Hvilken Hygum er der tale om?

mvh

Anne

Anne Ravnskjær

#4
Hej Harris

Jeg har et bud på, hvordan Tycho Thomas Ægidii er relateret til Iver Jensen Raben og hustru Maria Erichsdatter Raffn. Budet bygger på indicier.

Maria Erichsdatter Raffns forældre er Erich Raffn f. ca. 1634 d. 1721 i Vilstrup og fru Ellen Nisdatter f. ca. 1648 d. 1723 i Vilstrup.

Maria har en bror ved navn Nis Erichsen Raben f. 1677 i Vistrup. Eva Ervø forslog for et par år siden, at hendes bror var identiske med rådmand Nis Erichsen Raben i Haderslev. Jeg tror, hun har ret.

Jf. Anna Catharinas død og begravelse i Vor Frue sogn i 1777, så var hun født i 1713, og hendes forældre var rådmand Nis Raben og Sophia. Det må være ovenstående rådmand Nis Erichsen Raben. Jeg ser (i skrivende stund) ikke andre muligheder.

Fra; Haderslev i gamle dage 1627-1800; side 183
Nis Erichsen Raben havde over sit Hus følgende fromme Indskrift, der endnu læses i Slippen paa venstre Haand (fra Torvet): Gott allein die Ehre. Nicolai Raben  Sophia Raben. Anno 1711.

Sagt på en anden måde. Der er noget, der tyder på, at Thyco Thomas Ædidii er svigersøn til Nis Erichsen Raben, der er bror til Maria Erichsdatter Raffn og/eller så var han gift med Marias niece.

Til familien hører også Andreas Jessen Raben den ældres hustru Else (Elisabeth) Erichsdatter Raffn f. 1674 i Vilstrup.

Tak for udfordringen

med venlig hilsen

Anne R

Harri Kruse

Hej Anne

Det lyder til, at være rigtigt.
Jeg har Anna Catharina Rabens far som Nis Raben fra Haderslev.

Tycho Thomæus Ægiidi bruger her sit latinske navn, han hedder også Tycho Thomas Gjødesen.
Tycho blev 1740 advokat i Haderslev. 1747 blev han herredsfoget i Frøs og Karlslund herred,
han boede på Abitzkjer i Hygum sogn i nærheden af Rødding.
Tychos far er        Johannes Gjødesen 1676-1738 præst i Bylderup
           farfar er     Gjøde Lauritzen  1637-1698    præst i Bylderup
           morfar er   Tycho Thomæus Tychsen 1652-1708 præst i Ravsted

mvh Harri

Harri Kruse

Hej Anne

Iver Jensen Raffn er gift med Maren.

Er Maren den samme som Maria ?
eller hvordan hænger det sammen ?

mvh Harri

Anne Ravnskjær

Maren vs. Maria

Jeg tror ikke, man skal lægge såmeget i det. I vilstrup kirkebog er det generelt svært og se om der står maren eller marie/maria. Det er lidt ligesom, når det afhænger af skribenten (tid og moden), om der skrives Ravn, Raun, Raben, Raffn ovs. 

Anne