Magnus Thomsen i USA

Startet af C. Thomsen, 14 Aug 2011 - 10:07

Forrige emne - Næste emne

C. Thomsen

Hej alle

Jeg har fået at vide, at min oldefars bror skulle være rejst til USA, og der ender sporet*...
Det drejer sig om Magnus Thomsen, født 3/9-1880 Seem sogn af Christian Thomsen og Maren Pauline Jørgensen. Familien flytter rundt, da faderen er grænsegendarm, og Magnus har i hvert fald boet i følgende byer: Hømlund og Villebøl. (Christian Thomsen og Maren Pauline Jørgensen flytter efter Villebøl til Holsted, hvor de begge dør)
Magnus Thomsen blev konfirmeret d. 21/4-1895 Kalvslund sogn.
Historien går på, at han var indblandet i en vådeskudsulykke, men at han var uskyldig.

* Jeg har et brev fra USA afsendt af hans søn, Bernhard M. Nielsen, D.D.S., 418 Mainstreet Hackensack, N.J.
Hubbard 7-3278 fra 18. dec 1951
Han skriver bl.a., at der er 5 børn og 13 børnebørn derovre.

Håber, at nogle kan hjælpe mig :)

Mvh Christian

Eva Morfiadakis

Navn:  Thomsen, Magnus Stilling:  Murer
Alder:  26 Bestemmelsessted:  Fremont
Kontrakt nr.:  99300 Forevisningsdato:  3/7/1907
Fødested:  Asdal Fødesogn:  Asdal
Sidste oph.sogn:  Hjørring Sidste oph. amt:  Hjørring
Sidste oph.sted:  Hjørring Bestemmelses land:  USA
Bestemmelses by:  Fremont Bestemmelses stat:  ?
Skibsnavn:  Oscar II
Bemærkninger:  ANM: Oscar II. IDkode:  D0507T1403


Den här personen stämmer väl vad beträffar namn och ålder, men inte övriga uppgifter.

Jag har tittat på Ellis Island på just den här turen med Oscar II. Hon ankommer 21 mars 1907. Den ende Thomsen ombord heter Hans Christian och kommer närmast från Aasted, där han också är född. Ska till en vän Magnus Pedersen. Kan det vara så att passageren hetter Magnus Thomsen och vännen Hans Christian Pedersen? Sen är Hans Chr. bara 24.

Det kan vara så att det finns missing manifests på den här turen med Oscar II. Vet inte riktigt hur man letar.

Sen undrar jag, varför sonen Berhard heter Nielsen i efternamn och inte Thomsen?

Eva M
Eva M

C. Thomsen

Hej Eva

Tak for dit svar og arbejde! :)

Jeg har også undret mig over dette med at hans søn hedder Nielsen og ikke Thomsen... Og årstallet kan sagtens stemme overens, men han er jo født i Seem sogn og ikke Asdal, så det kan vel ikke være ham??
Nu har jeg aldrig før søgt efter forfædre i USA, men de har vel også nogle databaser som er tilgængelige for udlændinge eller??

Mvh Christian

Mette R Francke

Hei

Fant denne på www.ancestry.com

Name: Magnus Thomsen
Arrival Date: 21 Mar 1907
Birth Year: abt 1880
Birth Location Other: asdal
Age: 26 Years 3 Months
Gender: Male
Ethnicity/Race­/Nationality: Scandinavian
Port of Departure: Christiansfand
Port of Arrival: New York, New York
Ship Name: Oscar II

Mette
Mette R Francke

C. Thomsen

Hej Mette

Tak for dit arbejde og link! :)
Det lyder mere som den rigtige, men er fødselsstedet ikke stadig forkert?

Mvh Christian

Mette R Francke

Hei

Se om denne linken fungere
http://www.ussearch.com/consumer/people-search/names/nj+hackensack/bernhard/nielsen.html
ved å klikke på Address History viser det at dene Bernhard M Nielsen har bodd i Hackensack NJ.

Mette
Mette R Francke


Eva Morfiadakis

#7
Hej!

En gissning varför olika efternamn är att Bernhard är hustruns son från tidigare äktenskap.
Denne fann jag på social security death index:

NIELSEN, BERNHARD M 31 May 1908  - 24 Jan 2004 (V) - 95 -  85268 (Fountain Hills, Maricopa, AZ) (none specified)-  New Jersey

Han har fått sitt SSN i New Jersey men dog i Arizona. Ser nu att det måste vara samme person som Mette hittade.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

NIELSEN, PHYLLIS MICHELE - 29 Sep 1942 23 Feb 2011 (P)-  68 - 33764 (Clearwater, Pinellas, FL) (none specified) New Jersey

Antagligen Bernhards dotter. Dog 2011 i Florida.

Eva M
Eva M

C. Thomsen

Hej Mette og Eva :)

Mette: Tak for linket! :)

Eva: Tak for linket, det er helt sikkert, at det kan være ham. :) Man er vel nærmest nød til at søge efter ham i FT'er i Hjørring og så se om hans fødested kunne være Seem sogn.
Ang. din gisning, så kunne det være rigtigt, men han skriver i brevet om sin far til en af Magnus's søstre.

I skal begge have tak for hjælpen. Jeg vil prøve FT for Hjørring og se om det giver noget :)

Mvh Christian

Eva Morfiadakis


Hej!

I Asdal finns det en Peder Magnus Johannes Thomsen f. 1881 (opslag 13). Troligtvis han som utvandrar.

Du sa att din Magnus hade varit inblandad i en olycka. Kan han ha rymt till Tyskland och därifrån tagit sig till USA? Kan du inte finna honom i laegdsrullerne om där står att han är försvunnen? Antar att du då måste veta var han fanns strax före avresan.

Eva M
Eva M

Mette R Francke

Hei

Eva : Den Peter Magnus Johannes Thomsen du nevner , finner jeg i et familietre på www.ancestry.com.
Hans foredre er : Kristen Mikkelsen Thomsen og Maren Kathrine Pedersdatter
Dødssted opplyses til : El Paso ,  Texas.

Men se på denne :
Name: Magnus Thomsen
Arrival Date: 21 Mar 1907
Birth Year: abt 1880
Birth Location Other: asdal
Age: 26 Years 3 Months
Gender: Male
Ethnicity/Race­/Nationality: Scandinavian
Port of Departure: Christiansfand  
Port of Arrival: New York, New York
Ship Name: Oscar II

Kan dette være Christiansand ( Vest-agder , Norge ) ?

Mette

Mette R Francke

Eva Morfiadakis


Hej Mette!

Fartyget Oscar II seglade Kph, Kristiania och Kristansand och hämtade upp passagerare innan man seglade över Atlanten. Jag såg på passagerarlistan att man blandat skandinaverna litet hur som helst. Det var därför jag inte fann honom först för att jag tittade bara på passagerarlistan från Köpenhamn.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis


Jag undrar om Magnus har bytt Thomsen mot Nielsen.

Eva M
Eva M

C. Thomsen

Hej Eva og Mette :)

Lige en kort opsummering af det hele :)

Fra min kusine har jeg hørt, at Magnus Thomsen blev sendt afsted til USA, fordi han var indblandet i en vådeskudsulykke, som han var uskyldig i. Dette har min kusine fra vores bedstefars søster, som skrev med sin kusine ovre i USA.

Men jeg ved ikke om han er rejst afsted til udlandet først og så derfra til USA...
Men tak for jeres arbejde! Det kunne virke til, at der næsten kun er denne Magnus Thomsen.

Mvh Christian