ANDERS NIELSEN MERSCH /1.person MÆRSK slægteRneVADEHAVET-fra BALLUM,VESTSLESVIG

Startet af Lise Østerberg Bahr, 27 Okt 2012 - 10:17

Forrige emne - Næste emne

Lise Østerberg Bahr

Mærsk slægtens historie er vist alenlang..... men efter sigendet startedes denne med ANDERS NIELSEN MERSCH, fra BALLUM, VESTSLESVIG.

Og derfor er der jo mange der er i slægt med disse Mærsk´er - også uden at vide det - evt. den fører vist ud i den kendte søgte slægte Winther slægten  - kom bare med flere bud - tak.

HVOR MANGE AF JER ANDRE HAR MÆRSK SLÆGTEN I STAMTAVLEN ??
p.s.
(((Man kan desværre ikke besvare gamle indlæg fra DIS FORUM mere, for i så fald, ville nogle af disse tråde blive færdige ??? få mere kød på ?? Men hvor mange af de gamle tråde fortsætter på nyt SLÆGT OG DATA))) ??

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Christian Konstmann Autzen

Hej Lise

Svend Jacobsen har (også) forsket meget i denne slægt. Fra ham har jeg dette:

Niels Christensen Mærsk, født omkring 1580, (OBS: Anders Nielsen's far) var først gårdmand i Mærsk og så - formentlig efter den store stormflod i 1634 -  gårdmand i Østerende i Ballum.

Han fæstede i 1612/13 afdøde Anders Lauridsen's gård i Mersk; Anders havde selv fæstet denne gård den 29. november 1604, som Fedder Pedersen overlod. Denne gård i Mersk er optaget i Riberhus lensregnskaber, i jordebogen for 1593/94, for landbyen Mersk, og hvor der nævnes 4 gårde. Fra disse 4 gårde menes Mærsk-slægterne at nedstamme fra.


Mersk-landsbyen blev ødelagt i stormfloden i 1634 - og blev ikke genopbygget. Beboerne på de 4 gårde (hvis de overlevede) flyttede herefter ind på gest-randen - bl.a. i Ballum - hvor de så etablerede sig igen.

Men navnet Mærsk ses også nævnt i bogen Ribe bys historie og beskrivelse af J. Kinch, og husker jeg ikke helt fejl, så er den nævnt i 1200-tallet.

Ordet mærsk er det samme som marsk/marsken. Men derude vestpå (i Ballum og Skærbæk) bruger man at sige æ i stedet for a, altså mærsk i stedet for marsk. Det hedder så selvfølgelig ikke mærsken i bestemt form - for på sønderjysk vil man sige "æ mærsk".

Der findes så - hvis jeg ellers ved det - 4 uafhængige Mærsk-slægter, hvoraf min svigermors er en af dem. Her optræder navnet dog først fra ca. 1770.

Hilsen
Christian


Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Lise Østerberg Bahr

Tak Christian for dit svar.



Vi 2 har jo (flere) fælles aner via Adelby.com går jeg ud fra!!

OGSÅ Feddersen slægter og Pedersen tror jeg.

Jeg har haft bedsteforældre fra Ditmarsken også på anden bedsteforældreside. Og jeg forstår også Plattysk - taler det ikke så godt selv - og slet ikke - mere !

Hvem var din svigermor ?

Jeg ved Mærsk Andersen har overtaget Østerbergs synstavle, (Øjenlægen - og Shakespear-oversætter sammen med Lembke) eller i det mindste sælger den. Er det den GREN du og eller hun er fra ?

Jeg tror også at et andet firma FREDERIKSEN sælger den, så det kan være patentet er udløbet. MEN det kunne være spændende at følge tråde omkring hvor mange af den gamle MERSCH / MÆRSK slægt der stadig findes i Østerberg slægten ?

Modtager med tak infos omkring dette  - TAK.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Thestrup-Bjørn


Vil blot lige gøre opmærksom på bogen

"Ved rettidig Omhu..." Skibsreder A. P. Møller 1875-1965 (af Ove Hornby – ISBN 87-569-2294-9)

På side 16 er der lidt historie om sømandsslægten, og på side 18 ses en kortfattet efterslægtstavle ned til Mærsk Mc-Kinney Møller (f. 1913, d. 2012) (og hans 3 søskende).
Det er hans far Arnold Peter Møller (f. 1876, d. 1965), der via dennes farmor, Kiersten Pedersdtr. Mærsk (f. 1808, d. 1875) stammer fra den første kendte bærer af navnet, Anders Nielsen Mersch (der levede i Ballum fra 1617 til 1698).

A. P. Møller havde iflg. bogen i alt 11 søskende født i årene 1865 til 1883
– altså fik Peter Mærsk Møller (f. 1836, d. 1927) i alt 12 børn, så der må være rigtig mange efterkommere "derude".

A. P. Møllers farfar, Hans Peter Petersen Møller (f. 1810, d. 1881) var bl.a. kommandør og bosat i Østerby, Rømø (Tønder amt).


Se bl.a. denne


Samtlige personer i husstanden

Tønder, Tønder, Højer og Lø, Rømø, Østerby, en Gaard, 89, FT-1850, C4990
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Hans Peter Møller 39  Gift  Skibscapitain, Huusfader, fraværende i Coffardifart Do [her i Sognet]
Kirstine Mærsk 40  Gift  hans Kone Do [her i Sognet]
Peter Mærsk Møller 14  Ugift  deres Børn Do [her i Sognet]  = far til A. P. Møller
Anna Cathrina Møller 12  Ugift  deres Børn Do [her i Sognet]
Peter Andersen Møller 10  Ugift  deres Børn Do [her i Sognet]
Anna Kirstine Møller 8  Ugift  deres Børn Do [her i Sognet]
Peter Madsen Møller 80  Enkemand  Sømand, paa Aftægt Do [her i Sognet]
Kornele Kirstine Mærsk 49  Enke  Sømands Enke, l. af Haandarb. Do [her i Sognet]
 

- også efter disse må der være mange efterkommere "derude".

--------------------------------------------------------------------------------

v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Christian Konstmann Autzen

Her kommer så lidt mere om disse Mærsk'er, som skibsrederslægten kommer fra - som jeg har fra Svend Jacobsen.

Min svigerinde's (min hustru's søster's) mand nedstammer fra Tobias Nielsen og hans hustru Karen Madsdatter Mærsk fra Kannikhus i Møgeltønder sogn.

Hilsen
Christian



Første Generation

1.   Hans Nielsen, født omkring 1630/40.  Han blev gift med Madsdatter Mærsk, født omkring 1645.
   
   Hans er ... i Hybjerg i Mjolden sogn.
   
   Ifølge Svend Jacobsen, Frederiksberg, findes der en gammel ligsten i Mjolden kirke over Hans Nielsen - se "Danmarks kirker". Viderere skriver Svend, at Hans Nielsen's kone så nok er en Madsdatter Mærsk fra Ballum, hvis far igen sikkert er fra en af Mærsk-gårdene, men det er lidt uklart.
   ....................
   Mærsk-navnet:
   
   Svend Jacobsen, Frederiksberg, har forsket utroligt meget i slægter fra den sønderjyske vesteregn, og han skriver, at Mærsk-navnets oprindelse skal findes i landsbyen Mersk (NB: Beliggende i marsken ude mod Ballum - evt. mellem Ballum og Misthusum), som blev ødelagt af den store stormflod i 1634. I Riberhus Lensregnskaber optræder Mersk som en landsby med 4 gårde, som i jordebogen for 1593/94 beboes af:
   
   Gård nr. 1: Peder Feddersen
   Gård nr. 2: Hans Ibsen og Niels Ibsen
   Gård nr. 3: Thomas Pedersen og Fedder Pedersen
   Gård nr. 4: Ib Pedersen
   
   Efter stormfloden i 1634 blev de 4 gårde ikke genopbygget, men jorden har givet fortsat været dyrket, idet de fortsat i nogle år optræder efterfølgende i lensregnskabets jordebøger. Beboerne fra de 4 gårde har så bosat sig på gest-randen - grænsende op mod marsken, nok primært i Ballum området.
   

            Børn:

        2.   i.   Mads Hansen Mærsk født omkring 1670/75.


Anden Generation

2.   Mads Hansen Mærsk, født omkring 1670/75 i Hybjerg, Mjolden sogn.  Han blev gift med Dorthe Hansdatter, født omkring 1675 (datter af Hans Moritzen og Maren).  Mads død 22. februar 1733 i Husum-Ballum, Ballum sogn.

            Børn:

        3.   i.   Hans Madsen Mærsk født september 1700.

            ii.   Karen Madsdatter Mærsk, født januar 1702 i Husum-Ballum, Ballum sogn, død før 1705 i Husum-Ballum, Ballum sogn.

            iii.   Maren Madsdatter Mærsk, født oktober 1703 i Husum-Ballum, Ballum sogn.

        4.   iv.   Karen Madsdatter Mærsk født april 1705.

            v.   Leena Madsdatter Mærsk, født september 1706 i Husum-Ballum, Ballum sogn.

            vi.   Niels Madsen Mærsk, født februar 1708 i Husum-Ballum, Ballum sogn, død 11. april 1780 i Husum- Ballum, Ballum sogn - 72 år gammel, begravet 16. april 1780.

            vii.   Cathrine Madsdatter Mærsk, født november 1709 i Husum-Ballum, Ballum sogn, død før 1712 i Husum-Ballum, Ballum sogn.

            viii.   Johan Madsen Mærsk, født juli 1711 i Husum-Ballum, Ballum sogn.

            ix.   Cathrine Madsdatter Mærsk, født november 1712 i Husum-Ballum, Ballum sogn, død før 1719.

            x.   Anna Madsdatter Mærsk, født maj 1714 i Husum-Ballum, Ballum sogn.

            xi.   Johannes Madsen Mærsk, født december 1715 i Husum-Ballum, Ballum sogn.

            xii.   Anne Margrethe Madsdatter Mærsk, født februar 1717 i Husum-Ballum, Ballum sogn.

            xiii.   Cathrine Madsdatter Mærsk, født 13. december 1719 i Husum-Ballum, Ballum sogn.


Tredje Generation

3.   Hans Madsen Mærsk, født september 1700 i Husum-Ballum, Ballum sogn.  Han blev gift med Leene Margrethe Christiansdatter, født 1714 (datter af Christian Brodersen), død 25. maj 1785 i Husum-Ballum, Ballum sogn.
   
   Ved sin død i 1785 anfører præsten, at hun hedder Helena Margaretha og var 71 år - og at hun var Mærsk'es, altså hustru til en Mærsk, som givet så er Hans Madsen Mærsk's hustru.
   

            Børn:

            i.   Dorthe Margrethe Hansdatter Mærsk, født 26. januar 1733 i Husum-Ballum, Ballum sogn.

            ii.   Anna Ernestine Hansdatter Mærsk, født 28. februar 1735 i Husum-Ballum, Ballum sogn.

            iii.   Christina Hansdatter Mærsk, født 16. marts 1737 i Husum-Ballum, Ballum sogn.

        5.   iv.   Leena Maria Mærsk født 25. januar 1742.

4.   Karen Madsdatter Mærsk, født april 1705 i Husum-Ballum, Ballum sogn.  Hun blev gift med Tobias Nielsen, født omkring 1700.
   
   Karen og Tobias søn Mads Tobiasen Mærsk flyttede til Rømø, og blev stamfader til Mærsk'erne dér - og således til den kendte skibsrederfamilie.
   
   
   Tobias var gårdmand i Kannikhus i Bønderby i Møgeltønder sogn.
   

            Børn:

        6.   i.   Mads Tobiasen Mærsk født januar 1734.


Fjerde Generation

5.   Leena Maria Mærsk, født 25. januar 1742 i Husum-Ballum, Ballum sogn.  Hun blev gift med Tyge Jensen, født 27. oktober 1737 i Vesterende, Ballum sogn (søn af Jens Andersen og Kirsten Tygesdatter).
   
   Ved sin konfirmation i 1760 er hun opført som Lene Marie Mærsk, men hendes (kalde-)navn kan også have været Helena Maria Mærsk.
   
   
   Tyge var gårdmand i Husum-Ballum i Ballum sogn.
            Børn:

            i.   Hans Tygesen, født 20. februar 1769 i Husum-Ballum, Ballum sogn.
            
            Præsten har ved dåben benævnt ham som Hans Tøgesen, og som søn af Tøge Jensen. Her er dog brugt navnet Hans Tygesen. Samme stavemåde er benyttet fremover for søskende.
            

            ii.   Kirsten Tygesdatter, født 15. marts 1770 i Husum-Ballum, Ballum sogn.

            iii.   Helena Margaretha Tygesdatter, født 26. marts 1773 i Husum-Ballum, Ballum sogn.

            iv.   Catharina Thygesdatter, født 26. marts 1775 i Husum-Ballum, Ballum sogn.

        7.   v.   Jens Thygesen Mærsk født 27. marts 1775.

        8.   vi.   Dorthe Tygesdatter født 10. oktober 1777.

            vii.   Detlef Tygesen, født 7. maj 1779 i Husum-Ballum, Ballum sogn.

            viii.   Lorens Tygesen, født 27. oktober 1781 i Husum-Ballum, Ballum sogn.

            ix.   Ester Tygesdatter, født 20. marts 1786 i Husum-Ballum, Ballum sogn.

6.   Mads Tobiasen Mærsk, født januar 1734 i Kannikhus, Bønderby, Møgeltønder sogn.  Han blev gift med Kirsten, født ca. 1727 i Rømø ?
   
   Mads flytter til Rømø - og fra ham nedstammer skibsrederslægten Mærsk Møller. Han var bonde/gårdmand.
   

            Børn:

        9.   i.   Peter Madsen Mærsk født ca. 1771.


Femte Generation

7.   Jens Thygesen Mærsk, født 27. marts 1775 i Husum-Ballum, Ballum sogn.  Han blev gift med Anne Botilla Andersdatter, født 8. november 1776 i Rejsby-Ballum, Ballum sogn (datter af Anders Nielsen og Botilla Pedersdatter), død 26. marts 1838 i Rejsby-Ballum, Ballum sogn.  Jens død 29. januar 1834 i Husum-Ballum, Rejsby sogn.
   
   Jens - der oprindelig var døbt Jens Andersen Thygesen - var gårdmand i Husum-Ballum, senere i Rejsby-Ballum.
   
   Ved sin død i 1834 opgives han fejlagtigt som værende 65 år gammel og ikke de rettelige 60 år.
   

            Børn:

            i.   Lena Marie Jensdatter, født 2. november 1801 i Husum-Ballum, Ballum sogn.  Hun blev gift med Christian Peter Jensen, født 1806.

        10.   ii.   Botilla Jensdatter født 17. september 1803.

            iii.   Tyge Jensen Mærsk, født 14. maj 1806 i Rejsby-Ballum, Ballum sogn.

8.   Dorthe Tygesdatter, født 10. oktober 1777 i Husum-Ballum, Ballum sogn.  Hun blev gift 16. oktober 1802 i Ballum, Peder Nielsen, født 29. oktober 1778, død 3. juli 1827 i Husum-Ballum, Ballum sogn.  Dorthe død 28. juni 1844 i Husum-Ballum, Ballum sogn.

            Børn:

            i.   Jens Pedersen, født 5. september 1811 i Husum-Ballum, Ballum sogn.  Han blev gift 22. maj 1835 i Ballum, Ane Kirstine Lorentzen, født ca. 1798.

9.   Peter Madsen Mærsk, født ca. 1771 på Rømø.
   
   Peter var sømand.
   

            Børn:

        11.   i.   Kjesten Petrea Mærsk født ca. 1810.


Sjette Generation

10.   Botilla Jensdatter, født 17. september 1803 i Rejsby-Ballum, Ballum sogn.  Hun blev gift med Christen Pedersen, født 8. november 1802 i Kragelund, Lønne sogn (søn af Peder Pedersen), død 24. april 1877 i Rejsby-Ballum, Ballum sogn, begravet 29. april 1877.  Botilla død 30. marts 1886 i Rejsby-Ballum, Ballum sogn.
   
   Ved sin død er han opført som Christen Pedersen Møller.
   

            Børn:

            i.   Peder Christiansen Pedersen, født 15. april 1838 i Rejsby-Ballum, Ballum sogn.

            ii.   Ane Botilde Pedersen, født 6. februar 1841 i Rejsby-Ballum, Ballum sogn, død 8. oktober 1847 i Rejsby-Ballum, Ballum sogn.

            iii.   Dødfødt pige, født 11. november 1842 i Rejsby-Ballum, Ballum sogn.

        12.   iv.   Botilde Marie Pedersen født 10. februar 1844.

11.   Kjesten Petrea Mærsk, født ca. 1810 i Rømø.  Hun blev gift med Klaus Peter Møller, født ca. 1810.
   
   Han kan også have heddet Hans.
   

            Børn:

        13.   i.   Peter Mærsk Møller født 22. september 1836.


Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Lise Østerberg Bahr

Hej .

Jeg har også læst, at LAUST MICHELSEN var hvalfangskommandør Vråby, RØMØ.

Gift 6 gange = 21 børn.

Bl.a. ægtefællen MAREN. af A. P. Møllerslægt. gift med PIETERS ( Hans Peter Petersen, der døde i polarhavet). Hvalfangerskibe Jungfrouw Sara og eller Cæcilia af Hamburg) - han døde ombord på, skruet ned under Isen, Grønland.

Og man kan læse om hans mindesten på RØMØ. Der nævnes også en anden person Hans Peter Petersen Møller og Peter Andersen Petersen Møller. Så der er rigeligt at forske i.

Peter Møller fam. boede også i Dragør - hvor jeg selv forsker TULIPANHUSET Tante Anna, Zytfensgade.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Lise Østerberg Bahr

Tak begge.

Jeg fik ikke læst dit indlæg Christian før jeg trykkede send til mit eget.

SPÆNDENDE nu vil jeg lige se på det.

DEJLIGT, at jeg endelig har fået gang i VADEHAVSOMRÅDE slægterne.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Christian Konstmann Autzen

Hej Lise

Min svigermor var Mariane Kristine Mærsk født i Skærbæk; men hendes familie har ingen berøring med din slægt. Hendes Møller del går godt nok til Broager sogn samt iøvrigt mod Nørrejylland, herunder til Fogh slægten.

Jeg har korresponderet noget med Helmut Martensen i Flensborg - www.adelby.com - og jeg er da lidt spændt på hans kommende opdatering af denne hjemmeside. Han har bl.a. hjulpet mig med oplysninger om min Autzen-slægt i Sillerup i Grossenwiehe sogn, ligesom jeg har kunnet linke hans Jens Autzen til min slægt i Rupel i Jørl sogn. Jens er søn af Ouwe Jensen og Anna Dorothea Hinrichsen i Rupel.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Lise Østerberg Bahr

Hej Christian.

Jeg venter også spææændt på opdateringen kan du tro.

Vi har Meta Cathrine OUTZEN i møllerslægten der overtog en af slægtens møller ligesom vi har Hans Johannes Martensen (Medelby)

FOG har jeg ikke fået veririceret /dokumenteret ordentligt endnu, i så fald er det David Fog, Viborg, Urmager / og det er vist præste og eller degneslægt bagud.

Men det er ikke "direkte "slægt i så tilfælde, men "kun" plejebarnsanbringelse via hustruens fam.

Vi har modtaget 4 generationer fra Helmut Martensen via Adelby.com men man kan jo så KUN gætte, hvor mange personer fra slægten der findes i de områder/nærområder - vi/jeg IKKE har fået checket endnu !!

N.B: en af mine aner BAHR aner Hinrich hristoph Erich Bahr, født 5. juli 1831 Husbymühle, døde 3. november 1872 i Grossenwiehe.

Han var gift med Maria Elisabeth Thomsen født 24. november 1830 - Unaften - Hanved Sogn. Ægteskab 12. september 1855 med HInrich Christoph Erich Bahr, søn af Carsten Christoph Vilhelm Bahr og Abigail Brigitta Hansen, Hanved Sogn.

I.ø. findes slægtsnavnet SEEHUSEN og RUDOLF også i nærmeste slægt (indgift) via Peter Dethlef Thomsen, Petersmühle Unaften, Hanved Sogn - KRUSÅ OG BOV.

Kender du til disse -?? Jeg vil nærlæse dit indlæg.
Tak til jer -for svarene


Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr


Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Thestrup-Bjørn

Hej igen, Lise!

Du nævner urmager David Fog - som jeg har fællesaner med (yngste fælles er fra slutn. af 1600-tallet).

Som bekendt er der flere Fog-slægter og Fogh-slægter, der ikke nødvendigvis har noget som helst at gøre med hinanden - bondeslægter, borgerslægter, præsteslægter og adlede.


Men urmageren i Viborg,
David Fog
er født 23 Nov 1792 i Viborg domsogn
og død 13 Maj 1878 i Viborg

gift 29 maj 1832 i Resen kirke (Viborg amt) med
Anne Marie Abildgaard Schrøder (1805-1858)


Urmager David Fog stammer (via sin far, præsten Rasmus Fog) fra bl.a. slægterne Foss, Thaulow, Bøgvad
– og fra min egen Bjørn/Bjørnsen-slægt.



Hvordan mener du, han har forbindelse til Mærsk-slægten?
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Lise Østerberg Bahr

#10
Hej Bjørn.


Det var Plejebarnet (barn af Hustruens SCHRØDER-slægt ? måske du kan udrede spørgsmålet nu du har Schrøder anerne præcis der ?



Det vil jeg glæde mig til hvis du vil  hjælpe mig med - at få verificeret.
Peter (Egvad?) Østerberg, 5 år.

Jeg har mange forespørgsler omkring dette spørgsmål tidligere - jeg har gået i slægtsforskeren PER SCHRØDERS fodspor. Ham kan du sikkert huske du har konfereret med tidligere også.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr med en sort gående BJØRN i våbenskjoldet !

Christian Konstmann Autzen

Hej Lise

Nej - jeg kender ikke nogen af de nævnte personer, heller ikke den nævnte Meta Cathrine Outzen.

Her skal så givet tænkes på, at der kan være flere Outzen/Autzen-slægter; muligvis dog med en stamfader langt tilbage i tiden; og her tænkes på før 1500-tallet.

Der er så den mulighed, at din Meta Cathrine Outzen kan være efterkommer efter Ouwe Jensen fra Rupel i Jørl sogn, men så i en anden linie efter ham end den, hvor min slægt stammer fra. Jeg har ikke samlet alle disse navne, bl.a. også ud fra, at kirkebøgerne for Sydslesvig jo desværre ikke er almindeligt tilgængelige på nettet.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Lise Østerberg Bahr

Tak tak. CHristian.



Glemte at nævne, Höck brødrene Claus og Peter Höck, der overtog slægtens mølle efter konkursen i 1865.

Og at Hans Johannes Martensen - gift med Anna Maria Nissen.

Claus Erich Höck fra Makerup var gift med Meta catharina Otzen. Børn: Claus Jacob.

Claus Erich Höck tog senere væk fra egnen og overlod broderen Peter mølle og jord - hvorhen ?

Ad.: Nissen slægten, der kan være en Nissen der giftes ind i Bahr slægten fra og i Flensburg, og med links til niecen Anna Bahr i Dragør.

Peter Höck født 1.2.1837 i Markerup dør 18.4.1930 gift 1874 med Maria Lorenzen Post født 22.2.1845. dør 21.11.1913 Børn: Nicolaus (navnet Jürgensen nævnes) ? men det har jeg ikke fået udredt endnu.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Thestrup-Bjørn

Hej igen Lise!

Allerførst - i min database har jeg ingen Schrøder-aner til David Fogs kone.
Så det kan jeg ikke hjælpe med.

Til gengæld fandt jeg i mine noter lidt fra FS:
Johan Peter Engvad Østerberg
Christening   04 Nov 1829 SønDER SOGN, VIBORG, VIBORG, DENMARK
Father's Name:   Johan Peter Østerberg 
Mother's Name:   Ane Schroder 



Sjovt - jeg har i årevis vidst, at Bahr/Bähr faktisk er en Bjørn-slægt. Tænkte blot ikke på det mht dit navn nu. Om vi faktisk har fællesaner, ved jeg ikke.
Mine helt gamle Bjørn havde et segl også med en bjørn.
Originalseglet er meget lille, godt 1 cm i diameter; viser på hjelmen en opretstående halv bjørn, på skjoldet en gående bjørn - lakseglet findes på et testamente fra 1729 på Rigsarkivet.

Det samme ses i noget større målestok som (borgerligt) våbenskjold i Holmens kirke - på epitafiet over viceadmiral Jørgen Biørnsen (som er bror til min (og David Fogs) ane, tolder Jacob Pedersen Bjørnsen, død 1677 i Varde).
Det var faktisk denne tolders datter, Karen Jacobsdtr. Bjørn (død 1732), der brugte nævnte laksegl - hun er ikke min ane; min ane er hendes bror, Peder.

Nå, men det var jo en helt anden snak - og lidt vel langt fra Mærsk-familien, sorry.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Lise Østerberg Bahr

#14
Hej Testrup Bjørn.

Jamen så lykkedes det da lidt at få "rusket" lidt sammen.

Jeg tror til gengæld du kan se FOG og SCHRØDER slægt på følgende websider:

Der er nogle kendte navne med - og sjovt nok har jeg haft arbejdsrelationer med en af disse FOG´er.

Jeg anser derfor ikke særlig meget for tilfældigt mere (nogle sidder jo inde med en del viden - som andre måske i momentet - ikke lige har) !

OleFog.dk Bente og Ole Fogs hjemmeside.

Måske du finder noget gammelt nyt - (ved ikke hvornår de har opdateret deres webside).

Læs på siden: at H. Hjort Lorenzen har skrevet om Fog slægten; også stavet:

F´och,  Fock, Foged, Foght, Fogt, Vogh,( tysk V udtales jo: FAU/vau) Vogt,  Voght, Voigt,

sjovt nok har jeg gået på HJORT-LORENZEN SKOLEN i Schleswig ! og har også HJORT i anelisten (tip x et par stykker)

LÆS også om Hjort Lorenzen.

God fornøjelse

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr


Christian Konstmann Autzen

#15
Som jeg tidligere skrev, så findes der nok op mod 4 uafhængige Mærsk-slægter. Kilden til disse oplysninger er Svend Jacobsen, Frederiksberg.

Slægterne kunne være:

1. Skibsrederen Mærsk McKinney Møller's linie, som ovenfor vist.

2. Min svigermors Mærsk-slægt. Hun er datter af Christen Thomsen Mærsk, som er født i Vester Gasse, Skærbæk sogn i 1874.

Linien tilbage til landsbyen Mærsk/Mersch har jeg (desværre) ikke fundet, men der kunne være en linie tilbage til Mjolden sogn, herunder landsbyen Hybjerg. I denne linie forekommer Mærsk-navnet først fra ca. 1770.

3. Troels Winther-efterkommer Mærsk. Men disse Mærsk'er er ikke direkte efterkommere af beboere fra landsbyen Mærsk.

Det er Christen Christensen Mærsk, født omkring 1665 i Hybjerg i Mjolden sogn, som er "ophavsmanden" til denne slægt, dog at han og hans hustru Chiesten Nisdatter ikke fik børn. Men hendes datter af 1. ægteskab med Jes Andersen i Gesing i Skærbæk sogn, Mette Jesdatter, gifter sig med Mathias Jensen, gårdmand i Gesing i Skærbæk sogn. Nogle af deres børn opkalder så deres børn Mærsk. Og det er så disse Mærsk'er, som kan findes i bl.a. Brøns sogn og Vodder sogn i 1800-tallet.

Christen's farfar, Niels Christensen Mærsk/Mersch, var først gårdmand i Mærsk/Mersch og senere i Østerende i Ballum. Sønnen Christen Nielsen Mærsk var gårdmand i Hybjerg i Mjolden sogn, hvor så Christen Christensen Mærsk er født. Christen Christensen Mærsk står tit fadder til børn i Gesing, men om det så er inden for hans slægt eller blot for nogles vedkommende, har jeg ikke kendskab til.

4. Herudover findes en Mærsk-slægt, som også "udgår" fra Hybjerg. Efterkommere er her bl.a. min svogers og svigerindes datter's mand, en Outzen (med O); men forbindelsen til Mærsk er her i 1600-tallet.

Hvorvidt der i alle disse 4 linier fortsat er efterkommere, som bruger efternavnet Mærsk, har jeg ikke kendskab til. I min svigermors slægt er der flere som hedder Mærsk, bl.a. i Sønderjylland og på Sjælland. Men der vil da givet også være nogle fra Troels Winther efterkommerlinien.


Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Lise Østerberg Bahr

Hej Christian.



Mange tak for din forklaring omkring Mærsk slægtens stednavne, oprindelse, dine linier m.v.

Det er fantastisk at se hvor dygtige, flittige og hjælpsomme i er herinde i forum.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Lise Østerberg Bahr

Hej på denne tråd igen.


Tak for jeres inputs sidst.

Jeg fik aldrig spurgt igen Testrup Bjørn, om du har mere info (data) onkring mine Østerberg/Schrøder/Fog aner - jeg har siden selv fundet en anden privat sammenhæng mellem dem og mig - i nyere tid.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Lise Østerberg Bahr

#18
God dag igen.

Til Christian:

En af Bahr møller-slægtens medlemmer fra Flensburg, tipoldemors far Hinrich Christoph Erich Bahr, født 5.7.1831 i Husbymühle dør i Grossenwiehe 3.11.1872 - endte altså sine gamle dage i Grossenwiehe, hvor han -jeg har selv haft på fornemmelsen - at han flyttede til familie.

Vi har jo Hinrichsen i slægtsnavnet også - (jeg har vist nogle tråde med Hinrichsen emnet også) via =

Peter Dethlef Thomsen, Petersmühle, Unaften Hanved sogn via hans 2. hustru, Sylla Hinrichsen, født 6. maj 1784, Harrislee, Hanved Sogn. dør 14. juni 1865 Unaftenm Hanved Sogn.

Peter Detlef Thomsen  født 3. april 1796, Peters Mühle, Unaften, Hanved sogn, var først gift - 17. april 1830, med Christina Maria Hansen, født 1805, død 30. aug. 1832, Hanved sogn.

Hinrich Christoph Erich Bahr var gift med Maria Elisabeth Thomsen, født 24. nov. 1830 Unaften, Hanved sogn, død  og fik min tipoldemor Marie Cicilie Louise Bahr 13. aug. 1859, Unaften, Hanved sogn, der også havde en bror Peter Detlef Bahr, født 23. marts 1856, Unaften Hanved sogn, døbt 13. april 1856, Hanved Sogn.

Slægtens medlemmer indeholder også disse personer:

Cathrina Thomsen født 28. maj 1799 Unaften Hanved sogn, gift med Johann Hinrich Seehusen, født 21. december 1791 død 1876 søn af Johann Hinrich Seehusen og Maria Rudolfs, Hanved sogn, Cathrina Thomsen dør 7. febr. 1875 i Kruså, Bov Sogn.

Margretha Cathrina Thomsen født 1. jan. 1801 Unaften, Hanved sogn, dør 23. marts 1875 i Duborg
Thomas Thomsen født 29. aug. 1802, Unaften Hanved sogn,
Trincke Thomsen født 16. jan. 1805 Unaften, Hanved Sogn,.

Christian Thomsen født 3. juli 1807, Unaften Hanved sogn, gift den 17. sept. 1835 med
Anna Jacobsen, født 1803 i Hanved sogn.

deres børn:
Christian Detlef Thomsen, 3. aug. 1836, , Unaften Hanved sogn,
Jacob Detlef Thomsen, 14. juni 1842, , Unaften, Hanved sogn.
Thomas Peter Emil Thomsen, 26. okt. 1845, Unaften Hanved sogn.

Peter Dethlef Thomsen var søn af:
Christian Thomsen, født 1766, Stubbæk, Ensted sogn død 9. jan. 1808 i Unaften, Hanved sogn. Begravet i Hanved sogn. 14. jan 1808.
gift 10. nov. 1795 Hanved sogn, med
Maria Elisabeth Detlefsen, født 1766 Westerschnatebüll, gift 10. nov. 1795 Hanved sogn, død 5. juni 1828 i Hanved Sogn. Datter af Peter Detlefsen født 1729 død 8. aug. 1807 : Moder: Margaretha Cathrarina Rickertsen født 1728, død 17. april 1807.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Christian Konstmann Autzen

Hej Lise

Jeg har så ikke nogen i Hanved sogn (i dag vel Handewitt, hvor den kendte håndboldklub også har hjemsted) - jeg kan så ikke hjælpe dig videre her.

Hilsen
Christian


Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Lise Østerberg Bahr

#20
Hej Christian

Tak for svaret, muligvis (jeg har en formodning om, ) at jeg skal finde en Ibsen-gren, at gå via.


Til Testrup Bjørn:

Dine aner går så ind i mine fra tidl. tråde Schrøder / FOG slægt: (jeg går i slægtsforsker Per Schrøders fodspor)....

Ane Marie Abildgaard Schrøder
født i Viborg 11. maj 1805, Datter af maler Frederik Schrøder og Dorethe Jensdatter. Ved brylluppet på Krabbesholm, Resen Kirke, Viborg - 26 år. Dette bryllup må jo så være i  29. maj 1831.

Viet med David Fog født 23. novm. 1792 i Viborg. Bryllup 29. maj i Resen Kirke.

Børn:
Maren Fog født 1. marts 1833 Viborg
Maren Fog født 29. sept. 1834 Viborg
Rasmus Ingvar Fog født 6. febr. 1837 Viborg
Christiane Fog født 4. juli 1839 Viborg
Christian Ludvig Fog født 11. april 1842 Viborg
Jens DALSGAARD Fog født 25. juni 1844


Tråden er denne:
https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php?topic=23496.0%3bwap2

(håber linket ser ud som sidst, og virker)

Har du mere på disse personer Testrup Bjørn ?

Har siden sidst haft kontakt til en af Fog slægtens medlemmer, Fog slægten jeg har haft privat kendskab til tidligere i livet selv og via egne sidegrene slægter også.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr





Lise Østerberg Bahr

#21
Hej.


Bare en tilføjelse til min tråd.:

Ad stednavn BAHR, Ringkøbing (hvor mon det kommer fra ?) og ad Feddersen slægt på Helmut Martensens webside i Flensburg, www.adelby.com

Var  derfor lige forbi en tur på Nygaards-sedler.dk og så der Ditlev de Bähr,  1718, Herredsfoged på Brøndumdam + 1736. skifte i Riberhus amts ikpr ? 231) hvad det så end betyder.

Han har også været Overkvartermester i København 1736, ,
Herredsfoged i Skat Herred 1734.

Enke Barbra Katrine. Børn nævnes ikke.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Lise Østerberg Bahr

Hej igen.

Nogle af jer der ved om der er Axelsen slægt indblandet Mærsk slægten ?

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Lise Østerberg Bahr

Hej igen.

Faktisk bliver det sjovere og sjovere og udvikler sig, hvis man giver sig tid, næsten lige så hurtigt som 2 års børns sprog, at hvilke linier der er indgifte i ens slægts div. grene.


Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr