døde/borteblevne på havet

Startet af Hanne Thøgersen, 23 Jun 2011 - 22:23

Forrige emne - Næste emne

Hanne Thøgersen

Jeg har flere, som er døde på havet. Har i dag spurgt om der findes en registrering af disse personer, men det kendte man ikke til.
Mon der i det her forum er nogle, som har nogle gode erfaringer.

Jeg har en person, som formodes omkommet ved torpedering af "Nordhvalen" 10.12.1941
Jeg har en sømand, som skulle være død ved Havana i 1844
Jeg har en fra Marstal om hvem det hedder i www.marstallere.dk, at han er "borteblevet på havet"

Det er altså forskellige typer - men jeg synes da, at der må være en eller anden slags registrering. Hvis der har været en kone, skal hun jo kunne erklæres at være enke, men ellers skal der vel et skifte til.

Mange hilsner

Hanne Thøgersen
hannet.dk
hjemmeside med min slægtsforskning

Anne Mortensen

Prøv om dette link kan hjælpe
http://www.sbib.dk/soeulykke.htm


Jeg finder oplysning om Nordhval under 1942 - i alfabetisk orden.

228. M/S Nordhval af København, 4473 Reg. T. Br. Bygget 1924 af Staal.
Krigsforlist; 7 Omkomne.
Indberetning fra Gesandtskabet i Lissabon dat. 24/7 42. Forlisanmeldelse dat. København d. 14/8 42.
Ifølge Indberetning fra Gesandtskabet i Lissabon er N., der var rekvisitioneret af de amerikanske
Myndigheder og førte Navnet »Donerail«, blevet sænket, hvorved følgende Danske omkom: Skibsfører
Niels Fr. Pii af Charlottenlund, 2. Styrmand Jens Nielsen af Hillerød, 1. Maskinmester Karl B. Christensen
af Skanderborg, 3. Maskinmester Jørgen Beck af Thorshavn, Maskinassistent Haakon Nielsen og Matros
Lorenz Hansen, begge af København, samt Hovmester Frede Dalgaard Mathiesen af Svendborg.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Hans Poulsen



Hej Hanne

"..Har i dag spurgt om der findes en registrering af disse personer, men det kendte man ikke til..".

- Hvem spurgte du, og hvem er *man*?

"..Jeg har en sømand, som skulle være død ved Havana i 1844..".

*Skulle være* lyder som et løst rygte, som ikke giver basis for en systematrisk undersøgelse.

Navn? Fødeår og -sted? Fundet ham i en eller flere folketællinger? Hvilket rederi? Hvor har du selv ledt?

"..Jeg har en fra Marstal om hvem det hedder i www.marstallere.dk, at han er "borteblevet på havet"..".

Kom med detaljer, så andre har noget at arbejde med.

Venlig hilsen
Hans


Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Hanne Thøgersen

Først tak til Anne Mortensen for svaret og for linket, som jeg vil kigge mere på.
Til Hans Poulsen: mit indlæg var mere tænkt som en forespørgsel til metode end egentlige begivenheder. Den fra www.marstallere.dk kan jeg ikke lige finde, men sømanden død ved Cuba eller
Havana (nogle steder står der ene, andre det andet) er Herman Gerhardt Treschow Munch, født 11/6 1827 i Vejle Sct. Nicolai, FT 1840 plejesøn hos sin mormor i Bredsten sogn, hvor han også er konfirmeret i 1841.

Mange hilsner
Hanne Thøgersen
www.hannet.dk
hannet.dk
hjemmeside med min slægtsforskning

Hanne Thøgersen

Den anden, som jeg lige nu gerne ville finde dokumentation for, er Peter Jørgensen Kock, født 7/10 1893 i Marstal. Iflg. www.martallere.dk  "Bortebleven med skonnerten Ruth på rejse fra St. Johns, New Foundland, til England" omkring 1910

Venlig hilsen
Hanne Thøgersen



hannet.dk
hjemmeside med min slægtsforskning

Flemming Willum Petersen

#5
Jeg tror at problemet ligger i at ligene ikke i alle tilfælde er blevet identificeret. For hvordan kan man være sikker på at en person er død, hvis man ikke har fundet / identificeret liget? Selvom Annes link er rigtig godt, kræver det at man kender navnet på skibet og det kan fx. ikke bruges angående en mindre handelsbåd fra Ærø i midten af 1800-tallet, hvis navn man aldrig har en chance for at finde ud af.

Det kan godt være at jeg har misforstået dette, men kan i hvert fald ikke finde ud af at søge på personer på hjemmesiden.

Man må formode at hvis en sømand blev væk fra hjemmet i en længere årrække end hvad normalt var, at han formodedes død?

Dertil har jeg set flere kirkebogsindførsler a la : "D. 9 September begravet en tysk uniformeret strandvasker omkring 30 år gammel. Bar kun et lommeur med initialerne C. W. P" eller lignende.

Så man kan vel være ekstremt heldig at finde sin ane blandt disse "ukendte" begravede personer.

Mit indlæg stiller nok flere spørgsmål end svar, og for det undskylder jeg med at jeg selv er ligeså interesseret i emnet.

Jeg har i øvrigt fiflet med at lave en lille database over disse "ukendte personer" man støder på i kirkebøgerne, især for at gøre det nemmere for dem der har "forsvundne" aner at finde deres død. C. W. P. er måske en afgørende hjælp for dem som er i familie med matrosen Christian Wilhelm Pedersen.
Forsker pt. i slægten Jog fra det sydvestlige Lolland. Dertil søges altid oplysninger om glarmestre/rakkere på Lolland og Sjælland.

Knud Madsen

Letmatros Peter Jørgensen Koch af Marstal forlod St. Johns den 4.12.1910 om bord på den 3-mastede skonnert "Ruth" af Marstal. Siden hørte man aldrig fra skibet, som formodedes forlist med mand og mus. Der blev afholdt søforhør / søforklaring i Marstal 15.4.1911.

Fremgår af Dansk Søulykkesstatistik, 1911.

V.h. Knud Madsen

Inge-Lise Trampedach

Min farfar 1892-1923, forliste i december 1923 ved New Foundland, min farmor giftede sig igen i 1929, så der må være udstedt dødsformodning inden da.
Her er fra:
Fra Sejl til Diesel, bind 3, side 368:
N.Hansen 3 Mastet Sletskonnert, Br.99, net.79, bygget af Eg 1913 af N. Hansen, Marstal.
Reder N.E.Schmidt, N.Hansen sa.sted.
New     Foundlandstrader. Forlist 29.12.1923.i Atlanterhavet paa Rejse St.Lawrece - Lissabon.

Dansk Søulykkestatistik 1924:
226. 3m Sk. N. Hansen af Marstal, 99 Reg. T. Br. Bygget 1913 af Eg og Fyr. Paa Rejse fra St. Lawrence
til Lissabon med 140 Tons Fisk.
Borteblevet; 6 Omkomne.
Forlisanmeldelse, dat. Marstal d. 31/7 24. Søforhør i Marstal d. 20/10 24.
N. H. afsejlede fra St. Lawrence d. 29/12 23. Siden er intet hørt til Skibet, der formodes at være forlist
med Mand og Mus.
Besætningen bestod af 5 Mand foruden Føreren Niels Peter Christensen.
Venlig hilsen
Inge-Lise Trampedach
4130 Viby Sjælland
Indtaster på Politiets Registerblade http://www.politietsregisterblade.dk/
Indtaster på: www.marstallere.dk
Indtaster på Københavnske  Begrav

Jytte Nielsen

Hej.

Mit bedste bud er i første omgang at lede efter et Skifte. (Sådan fandt jeg selv en druknett Ane).

Vh. Jytte Nielsen

Knud Madsen

#9
Mon dette er den "rigtige" Peter Jørgensen Kock?

http://kuriosa.dk/dk/bog/0-75-0-/60076/Kock-Peter-Jorgensen/Breve-Fra-En-Somand.php

Brevene strækker sig fra 1907-1910.

V.h. Knud Madsen

Hanne Thøgersen

Mange tak for alle de gode svar.
ang. Peter Jørgensen Kock skal jeg jo så bare igen bruge den database, som Anne Mortensen gjorde mig opmærksom på - bogen vil jeg hente på biblioteket, for det er ret sikkert ham og det vil da være sjovt at sætte lidt fra hans breve i i min database.

Ang. de meget triste ting, man af og til møder i kirkebøgerne om en, fundet død. Jeg har også tit tænkt på, at hvis det er en ane, finder man ham jo aldrig, så en database ville være helt fantastisk. Det burde du arbejde videre med og gerne får det på nettet. Jeg er sikker på, at mange slægtsforskere gerne vil maile til dig, når det støder på et kirkebogsnotat af den art.

Ja, jeg vil også prøve med skifter, men de to, døde i internationalt farvand, er unge mænd, som sikkert ikke har haft så meget. Jeg er i hvert fald glad for de ting, jeg her har fået.

Mange hilsner
Hanne Thøgersen

www.hannet.dk
hannet.dk
hjemmeside med min slægtsforskning

Jørgen Sørensen

Flemming og andre.

Strays, opfatter jeg som strejfere, folk der ikke er hvor man forventer. Det har været oppe før.

For ikke at lave dobbelt "arbejde" prøv at se denne side - http://stegemueller.dk/strays/
Venligst Jørgen - 2300

Flemming Willum Petersen

Tak Jørgen

Jeg kendte slet ikke siden, og måske er løsningen at indsende notater hertil i stedet.
Forsker pt. i slægten Jog fra det sydvestlige Lolland. Dertil søges altid oplysninger om glarmestre/rakkere på Lolland og Sjælland.